Ajankohtaista

Hakosalon uusi versio otetaan käyttöön vuoden 2024 alussa. Kaikki asiakkaat siirtyvät käyttämään kokonaan uutta versiota. Siirtyminen edellyttää datakonversiota. Konversio tehdään hiljaiseen aikaan joulun välipäivinä ja vuoden vaihteessa. Vanhan järjestelmän käyttökatkosta ei tule, mutta konversion jälkeen ei vanhaan järjestelmään tehdyt merkinnät enää siirry uuteen järjestelmään. Asiakkaille ilmoitetaan konversiopäivä hyvissä ajoin ennakkoon. Pääsääntöisesti kaikki data siirretään uuteen versioon, joten uuden järjestelmän käyttöä voi jatkaa pääpiirteittäin samalla tavoin kuin tähän asti. Kuitenkin esimerkiksi viestintäryhmät, tallennetut luettelot ja raportoinnin kokoelmat määritellään uudelleen uudessa versiossa. Tätä työtä tehdään yhteistyössä asiakkaiden ja Hakosalon kanssa. Huom! Hakosalon uusi versio mahdollistaa järjestelmän tehokkaamman käytön Palvelualueiden avulla. Palvelualueet tarjoava kunnille ja kehittämisyhtiöille entistä paremmat työkalut alueen elinvoiman kehittämiseen. Palvelualueiden avulla mm. toiminnan sisältöjä pystytään raportoimaan monipuolisesti pelkän määräraportoinnin lisäksi ja näin toiminnan vaikuttavuutta voidaan osoittaa täysin uudella tavalla. Palvelualueiden käyttö edellyttää pientä muutosta järjestelmän käyttölogiikkaan, koska tällöin mm. Palvelupuun käytöstä luovutaan ja näin myös raportointiin tulee pieniä muutoksia. Palvelupuun käyttöä voi myös jatkaa normaalisti. Mikäli organisaationne haluaa siirtyä käyttämään Palvelualueita, olethan yhteydessä Hakosaloon: Lähetä viesti osoitteeseen: hakosalo@helpdesk.fi otsikolla ”Hakosalon palvelualueet” Lisätietoa:  Tutustu tästä konversioon tarkemmin __
Nykyisin jo 70 Hakosalon asiakkaan ja noin 200 suomalaisen kunnan alueella käytössä oleva yritys- ja palveluhakemisto kokee uudistuksen, kun palvelu siirretään käyttämään uutta sivustomoottoria. Yritys- ja palveluhakemiston uudistus on ensimmäinen osa laajempaa Hakosalo-järjestelmän versiopäivitystä. Uusi versio pyritään saamaan valmiiksi loppuvuoden aikana. Hakemiston uusi sivustomoottori on toteutettu viimeisimmillä ohjelmistotekniikoilla ja ottaa huomioon mm. lakisääteiset saavutettavuusvaatimukset. Alla on esitelty nostoja uuden alustan myötä julkaistavista ominaisuuksista. Kaikki uudistukset ovat maksuttomia. Hyötyjä yrityksille Jatkossa yritys- ja palveluhakemiston uskotaan palvelevan entistä enemmän alueen yrityksiä ja yrittäjiä. Kiinnostava sisältö houkuttelee kävijöitä. Hakemiston kautta on myös helppo olla yhteydessä alueen yritysneuvontaan yhteydenottolomakkeen avulla. Sisältöä kehitetään edelleen ja palveluun tuodaan jatkossa lisää mm. alueen tilastodataa.  Teknisten muutosten lisäksi käyttäjälle näkyviä muutoksia on luvassa uusien ja päivitettyjen ominaisuuksien muodossa. Hakemistot siirretään uudelle sivustomoottorille yksitellen ja siirron ajankohdasta ilmoitetaan hakemistojen yhteystiedot-sivuilta löytyville yhteyshenkilöille sähköpostitse. Pääosalla asiakkaista päivitys ei vaikuta sivuston visuaaliseen ulkoasuun. Mahdollisista poikkeuksista tiedotetaan yhteyshenkilöille. Yritystietojen päivityslomakkeen linkin pyytäminen automaattitoiminnolla Jatkossa yrityksen edustajat voivat pyytää yritystietojen päivityslomakkeen linkin suoraan oman yrityksen kortilta sähköpostiinsa automaattitoiminnolla. Tämä edellyttää sitä, että henkilön sähköpostiosoite löytyy HakosaloCRM:stä yritykseen linkitetyltä henkilökortilta. Jos sähköpostiosoitetta ei löydy, voi yrityksen edustaja ottaa yhteydenottolomakkeella yhteyttä ylläpitäjään, joka toimittaa linkin tuttuun tapaan manuaalisesti sähköpostilla. Automaattitoiminnolla linkin tilanneelle henkilölle saapuu sähköpostiviesti sillä kielellä, millä hän on käyttänyt sivustoa linkin tilaushetkellä. Katso ohje: Yrityksen tiedot julkisessa yritys- ja palveluhakemistossa ja tietojen päivityslomake Yritysten verkkokaupan mainostaminen eTorissa Yrityskortille on tullut uusi kenttä "verkkokauppa". Yritykset voivat jatkossa ilmoittaa verkkokaupan osoitteen yritystietojen päivityslomakkeella. Hakemistossa verkkokaupalliset yritykset on korostettu eTori-tagilla, jota klikkaamalla verkkokauppa avautuu uuteen välilehteen. Palveluhakemiston hakuun on myös lisätty valinta, jolla saa nopeasti rajattua näkyviin verkkokaupan osoitteen ilmoittaneet yritykset. eTori-tagien ja verkkokauppojen osoitteiden klikkausmäärät tallentuvat palveluun. Katso ohje: Yrityksen verkkokaupan osoitteen lisääminen e-Toriin Yrityshaku ja palveluhakemisto -sivuilla jatkossa laajemmat hakuominaisuudet Yrityshaussa ja palveluhakemistossa näkyy oletuksena vain vapaasanahaku, joka hakee sisällöstä hakutuloksia reaaliaikaisesti hakusanaa kirjoitettaessa. Lisää hakutekijöitä saa näkyviin klikkaamalla linkkiä "Näytä lisähakuehdot". Haun sisältö vaihtelee hakemiston tietosisällöstä riippuen, esim. jos yrityksille ei ole kirjattu verkkokauppojen osoitteita tai henkilöstökokoluokkaa, eivät ne näy haussa hakuehtoina. Haku hakee osumia sivulla näkyvästä sisällöstä. Poikkeuksena on yrityksen Tuotteet- ja palvelut -kuvaus, josta näkyy hakusivulla vain ensimmäiset 300 merkkiä, mutta joka sisältyy hakuun kokonaisuudessaan. Hakutuloksissa kuvauksesta on nostettu esille hakuosuma ja sitä ympäröivä teksti. Yrityksen sivulla kuvaus näkyy kokonaisuudessaan. Hakuosumat on korostettu taustavärillä. Katso ohje: Kuinka parantaa yrityksen hakunäkyvyyttä yritys- ja palveluhakemistossa Yhteydenotto yritysneuvontaan yrityksen kortilta Uuden version myötä yrityksen edustaja voi avata omalta hakemistokortiltaan yhteydenottolomakkeen. Kun hän lähettää lomakkeen, ilmestyy sen tiedot Hakosalo-järjestelmän etusivulle palvelupyyntönä (toimivan yritys). Toiminto edellyttää että Palvelupyyntö-widget on otettu näkyviin järjestelmän etusivulle. Katso ohje: Palvelupyyntö Tietosuojaselosteen ja saavutettavuusselosteen lisäysmahdollisuus Jatkossa organisaatiot voivat itse ladata hakemiston tietosuojaselosteen ja saavutettavuusselosteen Hakosaloon, jonka jälkeen järjestelmä automaattisesti generoi ja lisää tiedostojen linkit yritys- ja palveluhakemistoon. Katso ohje: Saavutettavuusselosteen ja tietosuojaselosteen lisääminen yritys- ja palveluhakemistoon Palveluhakemiston mobiiliversioon parannuksia Yritys- ja palveluhakemiston uusi versio on suunniteltu myös mobiililaitteilla paremmin käytettäväksi ja mm. palveluhakemiston käyttöön on tehty parannuksia, pitäen käyttölogiikan kuitenkin mahdollisimman samanlaisena, mitä tietokoneellä käytettäessä. Kysymykset ja lisätiedot: Hakosalo Helpdesk helpdesk@hakosalo.fi Puh. 010 231 0560
Hakosalo-järjestelmään on tuotu uutena ominaisuutena Muistutus-widget. Se löytyy tässä vaiheessa Työllisyyspalveluiden ja Kotoutumisen dashboardeilta. Lisäksi käyttäjä voi halutessaan lisätä widgetin omalle etusivulleen.  Widget lisätään omalle etusivulle etusivun oikeasta alakulmasta kohdasta "Muokkaa etusivua". Muistutusten ajatuksena on muistuttaa käyttäjiä tulevaisuuden päivämääristä (kohdepäivämäärä), jotka edellyttävät reagointia hyvissä ajoin ennen ko. päivämäärää. Työllisyyspalveluissa muistutukset syntyvät automaattisesti palkkatukijakson päätöspäivästä ja kotoutumisessa oleskeluluvan päätöspäivästä.  Muistutuksille voidaan asettaa asiakkaan haluama oletusajankohta (esimerkiksi 60 päivää ennen oleskeluluvan päättymistä tai 15 päivää ennen palkkatukijakson päättymistä). Yksittäisen muistutuksen päivämäärää voi myös muokata suoraan widgetistä. Kun muistutusta ei enää tarvita, voidaan se asettaa käsitellyksi.
Ne Suomen Uusyrityskeskukset ry:n (SUK) jäsenorganisaatiot, jotka ovat antaneet luvan organisaationsa näkymiseen Hakosalon verkostoraporteissa, voivat nähdä raportit omassa Hakosalossaan 22.8. alkaen. Sen lisäksi myös SUK:n vastuuhenkilöt voivat tarkastella raportteja, joten raportilla mukana olevien organisaatioiden ei tarvitse erikseen toimittaa lukuja SUK:lle. Raporttiin pääset siirtymällä päävalikosta perustamisneuvonnan dashboardille ja klikkaamalla pikalinkeistä löytyvää Verkostoraportti-linkkiä. Lisätietoa: Jouni Hakosalo jouni.hakosalo@hakosalo.fi Puh. 010 231 0562
Helpdeskimme palvelee sinua heinäkuussa lyhennetyllä aukioloajalla klo 10:00 - 14:00. Hakosalo Helpdesk helpdesk@hakosalo.fi Puh. 010 231 0560

KÄYTTÖOHJEET

HAKOSALO HELPDESK

Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Hakosalo Helpdeskiin. Helpdeskimme palvelee sinua arkipäivisin klo 8-16.

helpdesk@hakosalo.fi
Puh. 010 231 0560

 
Päivitetty 17.10.2022