Ajankohtaista

Työntäyteisen vuoden viimeinen kuukausi keskityttiin Kyselytyökalun viimeistelyyn, Alkavien yrittäjien raportointiin ja Työllisyyspalveluiden kehittämiseen. Näiden lisäksi saimme alulle Hanke-osion Elinkeinoon. Kyselytyökalun osalta saimme joulukuun aikana analysoinnin valmiiksi ja tällä hetkellä teemme vielä ulkoasullisia viilauksia ja viimeistelyitä. Kyselytyökalun julkaisu on tammikuussa. Joulukuussa aloitimme lisäksi työt Alkavien yrittäjien raportoinnin parantamiseksi. Koostamme Hakosaloon raportin, jossa on valmiina yleisesti raportoituja tunnuslukuja, kuten yritysideoiden määrä ja uusien asiakkaiden määrä. Samassa yhteydessä tuomme Alkavien yrittäjien puolelle oman dashboardin eli työpöydän; alkuun dashboardilla näkyy listaus aktiviteeteista sekä pääsy uudelle raportille, mutta tuomme tulevaisuudessa lisää ominaisuuksia siihen. Dashboardiin pääsee jatkossa päävalikosta - dashboard raportteineen on tulossa käyttöönne arviolta tammikuun alkupuoliskolla. Tulevaisuudessa vastaava dashboard tulee myös Elinkeinopuolelle. Elinkeinopuolelle on tulossa oma erillinen Hanke-osio alkuvuoden aikana. Hankenäkymä mahdollistaa muun muassa alueen käynnissä olevien hankkeiden kirjaamisen Hakosaloon sekä yritysten ja aktiviteettien liittämisen hankkeelle. Osion koodaus saatiin hyvään alkuun joulukuussa.  Joulukuun aikana on tehty töitä myös Uutiskirjetyökalun tiimoilta. Uutiskirjetyökalun uudistuksessa on tulossa valmiit elementit kirjeiden luomiseen; näiden avulla uuden kirjeen tekeminen helpottuu ja nopeutuu. Olemme tuomassa työkaluun lisäksi valmiita uutiskirjepohjia, niin sanottuja templateja. Nämä pohjat on valmiiksi testattu eri sähköpostiohjelmilla, jotta kirjeet näyttävä hyvältä käytti kirjeen lukija sitten esimerkiksi Gmailia tai Outlookia. Uutiskirjetyökalun uudistuksen julkaisuajankohta sijoittuu tammikuulle. Ensivuoden suunnittelu on kehitystiimissämme jo hyvässä vauhdissa, ja ensimmäisen neljänneksen aikana keskitymme Alkaviin yrittäjiin, Elinkeinopuolelle ja CRM:n ominaisuuksiin yleisesti. Näiden lisäksi työllisyyspalveluiden aktiivinen kehitys jatkuu.  
Muistutamme vielä jouluviikon poikkeuksellisista aukioloajoista. Lue tarkemmin aiemmasta tiedotteestamme.  Rauhallista joulunaikaa!
Suoritamme tänään 16.12.2020 kello 21 alkaen tuotantopalvelimelle ohjelmisto/tietoturvapäivityksen. Käyttökatkon kesto on noin 15 minuuttia.  Pahoittelemme katkoksesta aiheutuvaa haittaa.
Hakosalo tarjoaa yksinyrittäjien tukihakemusten siirron "avaimet käteen" -periaatteella kaikille palvelua käyttäneille. Käytännössä tiedot siirretään Seafile-tiedostopalvelimelle, joka sijaitsee Ulvilan Harjunpäässä Ficolossa (https://www.ficolo.com/). Asiakas saa linkin, josta hän voi ladata saman datan omalle palvelimelleen. Data sisältää Excel-tiedoston, josta löytyy viiteavain, joka yhdistää toisiinsa hakijan ja oikean hakemuksen liitteineen. Näin jälkikäteen oikea hakemus löytyy datasta yrittäjän henkilötunnuksen ja viiteavaimen perusteella. Datan siirron yhteydessä Hakosalo toimittaa valmiin TEM-raportin, jonka kunta voi toimittaa suoraan Työ- ja elinkeinoministeriöön. Palvelun hinta (alv.0) per kunta/kaupunki: 500€ + 0,50€ / hakemus Palvelu sisältää: Organisaatiokohtaisen Seafile-tiedostopalvelimen käytön (6kk) Datan toimittamisen palvelimelle Kirjalliset ohjeet Valmiin Työ- ja elinkeinoministeriölle toimitettavan raportin Aikataulu Aiemmin ilmoitetusta aikataulusta poiketen, datasiirrot alkavat vasta tammikuussa. Työ- ja elinkeinoministeriö jatkoi hakemusten käsittelyaikaa 31.12.2020 asti, joten siirrot aloitetaan vasta kun päätöksentekoaika on päättynyt. Ministeriössä valmistellaan vielä raportointiohjetta eikä heidän raportoinnin määräpäivä ole aiemmin ilmoitettu 31.12.2020. Uutta päivämäärää ei ole vielä annettu.  Tilaukset / lisätietoa Palvelun voi tilata osoitteesta: maija.pietila@hakosalo.fi
Keväällä aloitettu toimitilapalvelun kokonaisuudistus valmistui marraskuussa. Ensimmäisten asiakkaiden uudet sivut on jo julkaistu.  Hakosalossa on paljon toimitilapalveluiden asiakkaita, ja tällä hetkellä käytössä muutamia eri versioita sivustosta. Jotta jatkossa parannukset ja mahdolliset korjaukset olisi helpompi tehdä, oli perusteltua suunnitella toimitilapalvelut uudelle pohjalle. Uusi palvelu on toteutettu viimeisimmillä tekniikoilla (.net ja VUE). Uudistus mahdollistaa myös sen, että otamme jatkossa saavutettavuusvaatimukset (WCAG 2.1 mukaiset, AA-tason vaatimukset) paremmin huomioon. Saavutettavuus tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että kuville määritellään Alt-teksti, eli selostus siitä, mistä kuva kertoo. Tämä on tärkeä tieto niille toimitilapalveluiden käyttäjille, jotka käyttävät sivustoa lukukoneen avulla. Saavutettavuus ohjaa myös esimerkiksi sitä, että sivuston painikkeet ovat riittävän suuria sekä värimaailma selkeä. Voit tutustua tarkemmin saavutettavuusvaatimuksiin Aluehallintoviraston sivuilta. Ensimmäisten joukossa uuden version otti käyttöönsä Lahden seudun kehitys, Ladec. Suunnitelmat uuden palvelun käyttöönotosta aloitettiin jo hyvissä ajoin kesän aikana ja Ladecin uusi toimitilapalvelu julkistettiin laajalle yleisölle marraskuun puolivälissä. Tutustu Ladecin uuteen toimitilapalveluun! Rakensimme toimitilapalvelun yhteistyössä satakuntalaisen Scene Groupin kanssa. Yhteistyömme sujui hyvin huolimatta keväällä alkaneesta etätyöputkesta. Scene Groupin ammattitaito ja sitoutuminen projektiin olivat kiitettäviä. Ohjelmointityö yhdessä pääarkkitehtimme Jussi Laitisen kanssa sujui hyvässä hengessä.  Hakosalo tarjoaa olemassa oleville asiakkaille siirtymisen uuteen palveluun päivityshinnalla, joten olethan Hakosaloon yhteydessä. Uudet asiakkaat voivat pyytää tarjouksen Hakosalon myynnistä osoitteesta myynti@hakosalo.fi tai puhelimitse numerosta 040 510 1226.  

HAKOSALO ASIAKAS

HAKOSALO JULKISIVU

 
Päivitetty 20.3.2020