Täältä löydät ohjeita yksinyrittäjien koronatukihakemusten käsittelyyn

Julkaistu 16.4.2020
 

Ohjeet rooleittain

Käytön aloittaminen - Hakosaloon kirjautuminen, käyttöä nopeuttavat etusivun widgetit, salasanan vaihto

Leevi Luonnos - Hakemusluonnosten tarkistus ja käsittelijöille siirtäminen

Kaija Käsittelijä - Hakemusluonnosten käsittely ja mahdollinen puolto

Pirjo Päättäjä - Käsiteltyjen hakemusten tarkistus ja hyväksyminen / hylkääminen / tarkennuksen vaatiminen

Pekka Pääkäyttäjä - Sopimusten vienti CSV-muodossa maksatukseen

Tiedotteet

Uusimmat tiedotteemme aiheesta löydät Ajankohtaista-widgetistä, jonka voit asettaa näkyviin myös HakosaloCRM-järjestelmän etusivulle (kirjautumisen jälkeen oikean alakulman Muokkaa etusivua -painikkeesta). 

Ajankohtaista

Helpdeskimme palvelee sinua jouluviikolla 27.12.–29.12. lyhennetyllä aukioloajalla klo 10:00 -14:00. Olemme suljettuina joulupäivänä ma 25.12. tapaninpäivänä ti 26.12. uudenvuodenpäivänä 1.1. Palaamme töihin taas normaalien aukioloaikojen puitteissa ti 2.1.2024 Hakosalo Helpdesk helpdesk@hakosalo.fi Puh. 010 231 0560
Kaikki Hakosalon asiakkaan siirtyvät uuteen järjestelmäversioon. Hakosalo teki päätöksen siirtää myös vanha järjestelmä uuteen konesaliin, jolloin uuden version käyttöönottoa voidaan ajoittaa pidemmälle aikavälille alkuvuoden 2024 aikana. Asiakkailla on tärkeää pystyä raportoimaan vuoden 2023 toimintaa vuoden vaihteen jälkeen, joten tammikuu on rauhoitettu uuden version käyttöönoton osalta. Näin uuteen versioon siirtyminen alkaa helmikuussa ja jatkuu maalis-huhtikuulle. Siirtyminen tehdään asiakaskohtaisesti ja vaihto aiheuttaa lyhyen käyttökatkon. Jokaisen asiakkaan kanssa sovitaan siirtymisen ajankohta erikseen hyvissä ajoin. Tarkempiin aikatauluihin palataan vuoden vaihteen jälkeen. Hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta! Hakosalon tiimi
Hakosalo Oy siirtyy käyttämään Magic Cloudin tarjoamia konesalipalveluja. Aikaisemmin konesalipalvelut ja palvelinylläpito tuotettiin eri toimijoilta. Uudistuksen myötä kaikki palvelut tulevat samalta toimittajalta. -Halusimme hyödyntää jatkossakin täysin kotimaista kumppania teknisen ympäristömme osalta. Nopeasti kasvanut Magic Cloud osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi edustaen vahvasti Hakosalon peräänkuuluttamaa kotimaisuutta, toimitusjohtaja Jouni Hakosalo kertoo. Magic Cloud on sitoutunut kaikessa toiminnassaan edistämään tietoturvaa ja korkeatasoinen tietoturva on määritelty yrityksen strategiassa liiketoiminnan edellytykseksi. Saavuttaakseen tietoturvavaatimukset Magic Cloud on sitoutunut toimimaan ISO 27001 -tietoturvastandardin mukaisesti. ISO 27001 -standardin noudattamiseen kuuluvat olennaisena osana tietoturvan säännölliset katselmoinnit sekä yrityksen itsensä että ulkoisen riippumattoman akkreditoidun asiantuntijan toimesta. Magic Cloudin tietoturvatavoitteet on määritelty seuraavasti: Suojataan henkilöstön, konesalien ja -tilojen sekä toimistotilojen fyysistä turvallisuutta ·        Suojellaan henkilötietoja ja yksityisyyttä, sekä yrityksen tietoja, asiakastietoja ja asiakkaiden tietoja ·        Säilytetään luottamus yritykseen ja palvelun tasoon ·        Minimoidaan mahdollisten vahingollisten tapahtumien vaikutukset ·        Saavutetaan ja ylläpidetään ISO 27001 -sertifioinnin asettamat vaatimukset ·        Noudatetaan oikeudellisia ja lainsäädännöllisiä vaatimuksia   Palveluntarjoajan vaihtaminen aiheuttaa asiakkaille lyhyen käyttökatkon, kun palvelimet siirretään uuteen ympäristöön. Siirto tehdään hiljaiseen aikaan joulun välipäivinä. Käyttökatkoksen kestoksi arvioidaan 1-2 päivää. Käyttökatkon jälkeen asiakkaat voivat käyttää palveluita normaalisti. Käyttökatko alkaa 28.12.2023 klo: 16.00. Lyhyttä käyttökatkoa lukuun ottamatta vaihdos ei vaikuta järjestelmän käyttöön. Lue lisää: www.hakosalo.fi/tietoturva https://magiccloud.fi/ Lisätietoa: helpdesk@hakosalo.fi 
Hakosalon uusi versio otetaan käyttöön vuoden 2024 alussa. Kaikki asiakkaat siirtyvät käyttämään kokonaan uutta versiota. Siirtyminen edellyttää datakonversiota. Konversio tehdään alkuvuoden aikana. Vanhan järjestelmän käyttökatkosta ei tule, mutta konversion jälkeen ei vanhaan järjestelmään tehdyt merkinnät enää siirry uuteen järjestelmään. Asiakkaille ilmoitetaan konversiopäivä hyvissä ajoin ennakkoon. Pääsääntöisesti kaikki data siirretään uuteen versioon, joten uuden järjestelmän käyttöä voi jatkaa pääpiirteittäin samalla tavoin kuin tähän asti. Kuitenkin esimerkiksi viestintäryhmät, tallennetut luettelot ja raportoinnin kokoelmat määritellään uudelleen uudessa versiossa. Tätä työtä tehdään yhteistyössä asiakkaiden ja Hakosalon kanssa. Huom! Hakosalon uusi versio mahdollistaa järjestelmän tehokkaamman käytön Palvelualueiden avulla. Palvelualueet tarjoava kunnille ja kehittämisyhtiöille entistä paremmat työkalut alueen elinvoiman kehittämiseen. Palvelualueiden avulla mm. toiminnan sisältöjä pystytään raportoimaan monipuolisesti pelkän määräraportoinnin lisäksi ja näin toiminnan vaikuttavuutta voidaan osoittaa täysin uudella tavalla. Palvelualueiden käyttö edellyttää pientä muutosta järjestelmän käyttölogiikkaan, koska tällöin mm. Palvelupuun käytöstä luovutaan ja näin myös raportointiin tulee pieniä muutoksia. Palvelupuun käyttöä voi myös /jatkaa normaalisti. Mikäli organisaationne haluaa siirtyä käyttämään Palvelualueita, olethan yhteydessä Hakosaloon: Lähetä viesti osoitteeseen: hakosalo@helpdesk.fi otsikolla ”Hakosalon palvelualueet” Lisätietoa:  Tutustu tästä konversioon tarkemmin __
Nykyisin jo 70 Hakosalon asiakkaan ja noin 200 suomalaisen kunnan alueella käytössä oleva yritys- ja palveluhakemisto kokee uudistuksen, kun palvelu siirretään käyttämään uutta sivustomoottoria. Yritys- ja palveluhakemiston uudistus on ensimmäinen osa laajempaa Hakosalo-järjestelmän versiopäivitystä. Uusi versio pyritään saamaan valmiiksi loppuvuoden aikana. Hakemiston uusi sivustomoottori on toteutettu viimeisimmillä ohjelmistotekniikoilla ja ottaa huomioon mm. lakisääteiset saavutettavuusvaatimukset. Alla on esitelty nostoja uuden alustan myötä julkaistavista ominaisuuksista. Kaikki uudistukset ovat maksuttomia. Hyötyjä yrityksille Jatkossa yritys- ja palveluhakemiston uskotaan palvelevan entistä enemmän alueen yrityksiä ja yrittäjiä. Kiinnostava sisältö houkuttelee kävijöitä. Hakemiston kautta on myös helppo olla yhteydessä alueen yritysneuvontaan yhteydenottolomakkeen avulla. Sisältöä kehitetään edelleen ja palveluun tuodaan jatkossa lisää mm. alueen tilastodataa.  Teknisten muutosten lisäksi käyttäjälle näkyviä muutoksia on luvassa uusien ja päivitettyjen ominaisuuksien muodossa. Hakemistot siirretään uudelle sivustomoottorille yksitellen ja siirron ajankohdasta ilmoitetaan hakemistojen yhteystiedot-sivuilta löytyville yhteyshenkilöille sähköpostitse. Pääosalla asiakkaista päivitys ei vaikuta sivuston visuaaliseen ulkoasuun. Mahdollisista poikkeuksista tiedotetaan yhteyshenkilöille. Yritystietojen päivityslomakkeen linkin pyytäminen automaattitoiminnolla Jatkossa yrityksen edustajat voivat pyytää yritystietojen päivityslomakkeen linkin suoraan oman yrityksen kortilta sähköpostiinsa automaattitoiminnolla. Tämä edellyttää sitä, että henkilön sähköpostiosoite löytyy HakosaloCRM:stä yritykseen linkitetyltä henkilökortilta. Jos sähköpostiosoitetta ei löydy, voi yrityksen edustaja ottaa yhteydenottolomakkeella yhteyttä ylläpitäjään, joka toimittaa linkin tuttuun tapaan manuaalisesti sähköpostilla. Automaattitoiminnolla linkin tilanneelle henkilölle saapuu sähköpostiviesti sillä kielellä, millä hän on käyttänyt sivustoa linkin tilaushetkellä. Katso ohje: Yrityksen tiedot julkisessa yritys- ja palveluhakemistossa ja tietojen päivityslomake Yritysten verkkokaupan mainostaminen eTorissa Yrityskortille on tullut uusi kenttä "verkkokauppa". Yritykset voivat jatkossa ilmoittaa verkkokaupan osoitteen yritystietojen päivityslomakkeella. Hakemistossa verkkokaupalliset yritykset on korostettu eTori-tagilla, jota klikkaamalla verkkokauppa avautuu uuteen välilehteen. Palveluhakemiston hakuun on myös lisätty valinta, jolla saa nopeasti rajattua näkyviin verkkokaupan osoitteen ilmoittaneet yritykset. eTori-tagien ja verkkokauppojen osoitteiden klikkausmäärät tallentuvat palveluun. Katso ohje: Yrityksen verkkokaupan osoitteen lisääminen e-Toriin Yrityshaku ja palveluhakemisto -sivuilla jatkossa laajemmat hakuominaisuudet Yrityshaussa ja palveluhakemistossa näkyy oletuksena vain vapaasanahaku, joka hakee sisällöstä hakutuloksia reaaliaikaisesti hakusanaa kirjoitettaessa. Lisää hakutekijöitä saa näkyviin klikkaamalla linkkiä "Näytä lisähakuehdot". Haun sisältö vaihtelee hakemiston tietosisällöstä riippuen, esim. jos yrityksille ei ole kirjattu verkkokauppojen osoitteita tai henkilöstökokoluokkaa, eivät ne näy haussa hakuehtoina. Haku hakee osumia sivulla näkyvästä sisällöstä. Poikkeuksena on yrityksen Tuotteet- ja palvelut -kuvaus, josta näkyy hakusivulla vain ensimmäiset 300 merkkiä, mutta joka sisältyy hakuun kokonaisuudessaan. Hakutuloksissa kuvauksesta on nostettu esille hakuosuma ja sitä ympäröivä teksti. Yrityksen sivulla kuvaus näkyy kokonaisuudessaan. Hakuosumat on korostettu taustavärillä. Katso ohje: Kuinka parantaa yrityksen hakunäkyvyyttä yritys- ja palveluhakemistossa Yhteydenotto yritysneuvontaan yrityksen kortilta Uuden version myötä yrityksen edustaja voi avata omalta hakemistokortiltaan yhteydenottolomakkeen. Kun hän lähettää lomakkeen, ilmestyy sen tiedot Hakosalo-järjestelmän etusivulle palvelupyyntönä (toimivan yritys). Toiminto edellyttää että Palvelupyyntö-widget on otettu näkyviin järjestelmän etusivulle. Katso ohje: Palvelupyyntö Tietosuojaselosteen ja saavutettavuusselosteen lisäysmahdollisuus Jatkossa organisaatiot voivat itse ladata hakemiston tietosuojaselosteen ja saavutettavuusselosteen Hakosaloon, jonka jälkeen järjestelmä automaattisesti generoi ja lisää tiedostojen linkit yritys- ja palveluhakemistoon. Katso ohje: Saavutettavuusselosteen ja tietosuojaselosteen lisääminen yritys- ja palveluhakemistoon Palveluhakemiston mobiiliversioon parannuksia Yritys- ja palveluhakemiston uusi versio on suunniteltu myös mobiililaitteilla paremmin käytettäväksi ja mm. palveluhakemiston käyttöön on tehty parannuksia, pitäen käyttölogiikan kuitenkin mahdollisimman samanlaisena, mitä tietokoneellä käytettäessä. Kysymykset ja lisätiedot: Hakosalo Helpdesk helpdesk@hakosalo.fi Puh. 010 231 0560

Mistä lisätukea?

Lisäkysymyksissä käänny ensisijaisesti oman organisaatiosi Hakosalo-pääkäyttäjän puoleen. Pyydämme, että tukipyynnöt Hakosalo Helpdeskin suuntaan hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan keskitetysti yhden henkilön toimesta ja pääasiassa sähköpostitse. Tällä tavoin asiakaspalvelumme ei kuormitu samoista rinnakkaisista tukipyynnöistä ja pystymme palvelemaan kaikkia teitä asiakkaitamme mahdollisimman nopeasti!

Hakosalo Helpdesk
helpdesk@hakosalo.fi
Puh. 010 231 0560

 
Päivitetty 16.4.2020