Täältä löydät ohjeita yksinyrittäjien koronatukihakemusten käsittelyyn

Julkaistu 16.4.2020
 

Ohjeet rooleittain

Käytön aloittaminen - Hakosaloon kirjautuminen, käyttöä nopeuttavat etusivun widgetit, salasanan vaihto

Leevi Luonnos - Hakemusluonnosten tarkistus ja käsittelijöille siirtäminen

Kaija Käsittelijä - Hakemusluonnosten käsittely ja mahdollinen puolto

Pirjo Päättäjä - Käsiteltyjen hakemusten tarkistus ja hyväksyminen / hylkääminen / tarkennuksen vaatiminen

Pekka Pääkäyttäjä - Sopimusten vienti CSV-muodossa maksatukseen

Tiedotteet

Uusimmat tiedotteemme aiheesta löydät Ajankohtaista-widgetistä, jonka voit asettaa näkyviin myös HakosaloCRM-järjestelmän etusivulle (kirjautumisen jälkeen oikean alakulman Muokkaa etusivua -painikkeesta). 

Ajankohtaista

Keväällä aloitettu toimitilapalvelun kokonaisuudistus valmistui marraskuussa. Ensimmäisten asiakkaiden uudet sivut on jo julkaistu.  Hakosalossa on paljon toimitilapalveluiden asiakkaita, ja tällä hetkellä käytössä muutamia eri versioita sivustosta. Jotta jatkossa parannukset ja mahdolliset korjaukset olisi helpompi tehdä, oli perusteltua suunnitella toimitilapalvelut uudelle pohjalle. Uusi palvelu on toteutettu viimeisimmillä tekniikoilla (.net ja VUE). Uudistus mahdollistaa myös sen, että otamme jatkossa saavutettavuusvaatimukset (WCAG 2.1 mukaiset, AA-tason vaatimukset) paremmin huomioon. Saavutettavuus tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että kuville määritellään Alt-teksti, eli selostus siitä, mistä kuva kertoo. Tämä on tärkeä tieto niille toimitilapalveluiden käyttäjille, jotka käyttävät sivustoa lukukoneen avulla. Saavutettavuus ohjaa myös esimerkiksi sitä, että sivuston painikkeet ovat riittävän suuria sekä värimaailma selkeä. Voit tutustua tarkemmin saavutettavuusvaatimuksiin Aluehallintoviraston sivuilta. Ensimmäisten joukossa uuden version otti käyttöönsä Lahden seudun kehitys, Ladec. Suunnitelmat uuden palvelun käyttöönotosta aloitettiin jo hyvissä ajoin kesän aikana ja Ladecin uusi toimitilapalvelu julkistettiin laajalle yleisölle marraskuun puolivälissä. Tutustu Ladecin uuteen toimitilapalveluun! Rakensimme toimitilapalvelun yhteistyössä satakuntalaisen Scene Groupin kanssa. Yhteistyömme sujui hyvin huolimatta keväällä alkaneesta etätyöputkesta. Scene Groupin ammattitaito ja sitoutuminen projektiin olivat kiitettäviä. Ohjelmointityö yhdessä pääarkkitehtimme Jussi Laitisen kanssa sujui hyvässä hengessä.  Hakosalo tarjoaa olemassa oleville asiakkaille siirtymisen uuteen palveluun päivityshinnalla, joten olethan Hakosaloon yhteydessä. Uudet asiakkaat voivat pyytää tarjouksen Hakosalon myynnistä osoitteesta myynti@hakosalo.fi tai puhelimitse numerosta 040 510 1226.  
Marraskuussa Hakosalon kehitys eteni työllisyyspalveluiden, toimitilapalvelun viimeistelyjen, kyselytyökalun tiimoilta sekä yleisesti CRM:n osalta. Työllisyyspalveluiden suurimpana työnä marraskuussa oli uudistettu TMT-tuonti. Nykyisen TMT-tuonnin avulla on voitu päivittää työnhakijan kortille tieto TMT-päivästä. Uudistetun työkalun avulla voimme generoida työnhakijoiden kortit Hakosaloon niiden osalta, joiden tiedot eivät vielä sieltä löydy. Saamme myös parannellun TMT-päivähistorian työnhakijan kortille. TMT-tuontityökalu on meillä vielä sisäisessä testauksessa – tuotantokäyttöön työkalu ohjeineen saadaan joulukuun aikana. Työkalun päivitys mahdollistaa TMT-tietojen laajemman hyödyntämisen jatkokehityksessä; esimerkiksi TMT-kulujen seuranta voidaan mahdollistaa Hakosalossa tulevaisuudessa. Työllisyyspalveluiden luonnokset saadaan nyt Hakosalon etusivulle. Ominaisuus tulee jatkossa myös yritysluonnoksiin sekä oppilasluonnoksiin. Lue lisää uutisestamme.  Työnhakijaluetteloon toimme työtänne helpottamaan muutaman uuden sarakkeen: viimeisin toimenpide, viimeisimmän toimenpiteen alku- ja päättymispäivät sekä viimeisimmän toimenpiteen työpaikan ja yrityksen. Työnhakijan kortille tuotiin runsaasti uudistuksia, myös liittyen asiakkuuden, toimenpiteen ja aktiviteetin ketjutukseen. Myös tästä voit tarkemmin lukea uutisestamme.  Oppilaitospuolella saimme tehtyä ”konepellin alla” tärkeät kantamuutokset ja uuden ulkoisen lomakkeen valmiiksi. Sovellussuunnittelijamme loi uuden lomakkeen siten, että se on suhteellisen helposti hyödynnettävissä myös elinkeino- ja työllisyyspuolella. Tuomme uudistukset lomakkeisiin elinkeinoon ja työllisyyspuolelle lähikuukausina. Kyselytyökalun kehitystyö eteni analysointipuolella; eli suunnittelimme ja koodasimme sitä, miten kyselyiden tuloksia katsotaan käyttöliittymästä käsin. Lisäksi viimeistelimme kysymystyyppejä ja niiden asetuksia. Uudistetun toimitilapalvelun puolella teimme vielä viimeistelyjä esimerkiksi automaattiseen vanhenemisilmoitukseen. Lisää toimitilapalvelun uudistuksesta voit lukea artikkelistamme.  Hakosaloon on tulossa päävalikkouudistus alkuvuodesta. Olemme saaneet valikon kehitystyön lähes valmiiksi, ja kuten uuden ohjauspaneelinkin osalta, testaamme tätä omassa käytössämme loppuvuoden ajan. Alla suunnitelmakuva uudesta valikosta. Tiedotamme tästä vielä tarkemmin, kun saamme tarkan julkaisupäivän.
Työnhakijan kortille on tehty muutoksia ryhmittelyyn, värimaailmaan sekä tietojen syöttämiseen. Muutosten tavoitteena on helpottaa ja nopeuttaa tietojen kirjausta.  Eri osioiden tietoja voi muokata kortilta löytyvän Kynä-painikkeen avulla. Samat vaihtoehdot löytyvät myös Muokkaa tietoja -napin kautta. Työnhakijan Info-laatikkoon on koottu olennaista tietoa työnhakijaan liittyen mm.: Palveluryhmä: Tällä hetkellä työnhakijat voi merkitä johonkin kolmesta palveluryhmästä: Työhön, Koulutukseen ja Yksilöllisesti tuettuihin palveluihin.  Statukset (katso Työnvälitystilaston laatuseloste, kohta 1.2.2.) TMT-tieto (Tuontityökalun avulla järjestelmään tuleva tmt-tieto) Toimme myös käyttöä helpottavan ”ketjutuksen” työnhakijan palveluiden kirjaamiseen. Jatkossa, kun työnhakija tallennetaan ensimmäisen kerran, järjestelmä kysyy halukkuudesta lisätä työnhakijalle asiakkuus. Vastaavasti asiakkuuden lisäämisen jälkeen pääsee halutessaan automaattisesti lisäämään uutta toimenpidettä ja tämän jälkeen muokkaamaan työnhakijan kokonaistilannetta (eli statusta, palveluryhmää ja TMT-tietoa). Muokkasimme asiakkuuden ja toimenpiteen lisäysikkunan väritystä vastaamaan niiden värimaailmaa työnhakijan kortilla. Asiakkuuden muokkauksessa päävärinä on oranssi, toimenpiteen muokkauksessa vaaleanvihreä.
Saimme eilen tuotantoon uudistuksen, joka mahdollistaa työnhakija- ja työpaikkaluonnosten tuomisen Hakosalon etusivulle.  Klikkaa Hakosalon etusivun oikeasta alalaidasta Muokkaa etusivua. Avautuvalta sivulta vasemman reunan listauksesta löytyy kohta Luonnokset. Raahaa tämä komponentti sivun oikealle puolelle valitsemaasi kohtaan ja palaa etusivulle.  Etusivullasi näkyy nyt tällainen komponentti: Klikkaamalla oikean reunan kuvaketta, saat seuraavan valikon josta voit valita näytettävät luonnokset.  Tallenna valintasi ja jatkossa saat suoraan etusivulle näkyviin reaaliaikaisen luonnosten määrän. Olemme huomioineet järjestelmämme käyttäjien roolituksen luonnoskomponentissa, eli työnhakijaluonnokset eivät näy käyttäjille, joilla ei ole työllisyysroolia. 
Työntäyteisen syksyn jälkeen rauhoitumme joulun viettoon pyhien ympärillä. Toimistomme ja Helpdeskimme on suljettuna viikon 52. Kiireellisissä asioissa voitte olla yhteydessä kehityspäällikkö Maija Pietilään, p. 010 231 0569.   

Mistä lisätukea?

Lisäkysymyksissä käänny ensisijaisesti oman organisaatiosi Hakosalo-pääkäyttäjän puoleen. Pyydämme, että tukipyynnöt Hakosalo Helpdeskin suuntaan hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan keskitetysti yhden henkilön toimesta ja pääasiassa sähköpostitse. Tällä tavoin asiakaspalvelumme ei kuormitu samoista rinnakkaisista tukipyynnöistä ja pystymme palvelemaan kaikkia teitä asiakkaitamme mahdollisimman nopeasti!

Hakosalo Helpdesk
helpdesk@hakosalo.fi
Puh. 010 231 0560

 
Päivitetty 16.4.2020