Täältä löydät ohjeita yksinyrittäjien koronatukihakemusten käsittelyyn

Julkaistu 16.4.2020
 

Ohjeet rooleittain

Käytön aloittaminen - Hakosaloon kirjautuminen, käyttöä nopeuttavat etusivun widgetit, salasanan vaihto

Leevi Luonnos - Hakemusluonnosten tarkistus ja käsittelijöille siirtäminen

Kaija Käsittelijä - Hakemusluonnosten käsittely ja mahdollinen puolto

Pirjo Päättäjä - Käsiteltyjen hakemusten tarkistus ja hyväksyminen / hylkääminen / tarkennuksen vaatiminen

Pekka Pääkäyttäjä - Sopimusten vienti CSV-muodossa maksatukseen

Tiedotteet

Uusimmat tiedotteemme aiheesta löydät Ajankohtaista-widgetistä, jonka voit asettaa näkyviin myös HakosaloCRM-järjestelmän etusivulle (kirjautumisen jälkeen oikean alakulman Muokkaa etusivua -painikkeesta). 

Ajankohtaista

Työ- ja elinkeinoministeriö on tarkentanut ohjeistustaan koskien yksinyrittäjien tukikriteereitä. Jatkossa sivutulot eivät ole hylkäämisperuste. Sen sijaan myöntämisen esteenä on se, mikäli yksinyrittäjä on saanut Business Finlandilta koronatukea. Olemme tämän perusteella päivittämässä tukihakemuslomaketta. Jatkossa kohta ”Vakuutan että olen päätoiminen yksinyrittäjä eikä minulla ole palkkatuloja” on muodossa ”vakuutan että olen päätoiminen yksinyrittäjä eikä minulle ole myönnetty Business Finlandin koronatukea”. Ruotsiksi kohta on jatkossa ” Jag intygar att jag är ensamföretagare i huvudsyssla och att jag inte har beviljats Business Finlands coronastöd” ja englanniksi ” I assure that I am a full-time sole entrepreneur and that I have not been granted Business Finland’s coronavirus funding”. Muutokset tehdään tämän päivän aikana. Lue lisää: Yksinyrittäjien koronatukeen täsmennyksiä: Business Finlandin koronatuet vaikuttavat, sivutulot eivät (tem.fi)
Viimeisimmässä päivityksessä parannettiin mm. aktiviteetin kopiointia ja kehitettiin yritys- ja palveluhakemistoyhteyttä sekä raportointia. Sisällys   Aktiviteetin kopiointi kopioi myös lisäkentät sisältöineen Lopettaneeksi kirjatut yritykset poistuvat automaattisesti näkyvistä yritys- ja palveluhakemistosta Yritys- ja palveluhakemistossa yrityksen kortilla näkyvän yhteyshenkilön valinta Useampia pienempiä korjauksia, kuten toimepidehierarkian selkeyttäminen luettelorajauksessa Aktiviteetin kopiointi kopioi myös lisäkentät sisältöineen Kun aktiviteetti kopioidaan pohjaksi toiselle aktiviteetille tai siitä tehdään jatkoaktiviteetti, kopioituu mukana kaikki sisältö (nyt myös lisäkentät sisältöineen). Ainoa poikkeus sääntöön on silloin, kun alkuperäisessä aktiviteetissa on sellaisia lisäkenttiä, joita ei löydy jatkoaktiviteetiksi valitusta aktiviteettityypistä. Lopettaneeksi kirjatut yritykset poistuvat automaattisesti näkyvistä yritys- ja palveluhakemistosta Julkisessa yritys- ja palveluhakemistossa olevat yritykset poistuvat automattisesti näkyvistä, jos yritys on mukana PRH:n lopetettujen yritysten tuonnissa tai jos yritykselle käydään manuaalisesti lisäämässä lopettamispäivämäärä. Yritys- ja palveluhakemistossa yrityksen kortilla näkyvän yhteyshenkilön valinta Julkisen yritys- ja palveluhakemiston yrityskorteille on mahdollista lisätä näkyviin yrityksen yhteyshenkilö. Yritykset voivat itse asettaa julkisesti näkyviä yhteyshenkilöitä sähköisen tietojenpäivityslomakkeen täytön yhteydessä. Yhteyshenkilön näkyminen julkisessa palvelussa vaatii kuitenkin sen, että kyseinen kenttä on käytössä. Jos haluat aktivoida kentän, ota yhteyttä Hakosalo Helpdeskiin. Toimepidehierarkian selkeyttäminen luettelorajauksessa Toimenpiderajaukseen on tuotu näkyviin toimenpiteiden puurakenne (ennen yksitasoinen aakkostettu lista).  
Suljemme asiakaspalvelumme perjantaina 22.5.2020 jo kello 12:00. Syynä aikaiselle sulkemiselle on henkilöstön tyky-iltapäivä.
Lomailemme heinäkuussa! Asiakaspalvelumme on avoinna 1.7.-31.7.2020 välisenä aikana lyhennetyllä aukioloajalla klo 9-14. Hakosalo Helpdesk helpdesk@hakosalo.fi Puh. 010 231 0560  
Hakemusten käsittelyssä on ilmaantunut luetteloiden latautumiseen liittyvää hitautta. Pyrimme parantamaan luetteloiden lautautumisnopeutta teknisillä toimenpiteillä, mutta seuraavan kahden vinkin avulla voit välttää turhaa lataamista välittömästi. 1. Valitse näkyviin vain ne sarakkeet, joita tarvitset. 2. Käytä esimerkiksi diaarinumerolla hakuun rajauksista löytyvää hakutoimintoa luettelosivun yleishaun sijaan.

Mistä lisätukea?

Lisäkysymyksissä käänny ensisijaisesti oman organisaatiosi Hakosalo-pääkäyttäjän puoleen. Pyydämme, että tukipyynnöt Hakosalo Helpdeskin suuntaan hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan keskitetysti yhden henkilön toimesta ja pääasiassa sähköpostitse. Tällä tavoin asiakaspalvelumme ei kuormitu samoista rinnakkaisista tukipyynnöistä ja pystymme palvelemaan kaikkia teitä asiakkaitamme mahdollisimman nopeasti!

Hakosalo Helpdesk
helpdesk@hakosalo.fi
Puh. 010 231 0560

 
Päivitetty 16.4.2020