Täältä löydät ohjeita yksinyrittäjien koronatukihakemusten käsittelyyn

Julkaistu 16.4.2020
 

Ohjeet rooleittain

Käytön aloittaminen - Hakosaloon kirjautuminen, käyttöä nopeuttavat etusivun widgetit, salasanan vaihto

Leevi Luonnos - Hakemusluonnosten tarkistus ja käsittelijöille siirtäminen

Kaija Käsittelijä - Hakemusluonnosten käsittely ja mahdollinen puolto

Pirjo Päättäjä - Käsiteltyjen hakemusten tarkistus ja hyväksyminen / hylkääminen / tarkennuksen vaatiminen

Pekka Pääkäyttäjä - Sopimusten vienti CSV-muodossa maksatukseen

Tiedotteet

Uusimmat tiedotteemme aiheesta löydät Ajankohtaista-widgetistä, jonka voit asettaa näkyviin myös HakosaloCRM-järjestelmän etusivulle (kirjautumisen jälkeen oikean alakulman Muokkaa etusivua -painikkeesta). 

Ajankohtaista

Myönnetystä yksinyrittäjien tuesta tulee jatkossa tieto Hakosalon yrityskortille.  Teemme yksinyrittäjien tukilomakkeen tiimoilta kaksi toimenpidettä Hakosaloon kesän aikana. Myönnetyn päätöksen saaneilta yrityksiltä, joilta löytyy jo kortti järjestelmästä, luodaan yrityskortille niin sanottu tekninen aktiviteetti. Myönnetyn päätöksen saaneilta yrityksiltä, joilta ei vielä korttia löydy järjestelmästä, luodaan uusi kortti. Luotavaan yrityskorttiin poimitaan hakemukselta Y-tunnus ja yrityksen nimi sekä yhteyshenkilön yhteystiedot. Myös näille uusille korteille luodaan edellä mainittu tekninen aktiviteetti. Tekninen aktiviteetti näkyy yrityksen kortilla, aktiviteetin otsikko on  "Yksinyrittäjien tukihakemus, hyväksytty". Jatkossa aktiviteetit generoidaan kuukausittain kunnes yksinyrittäjien tuen hakuaika päättyy syyskuun lopussa.   Aktiviteetit luodaan vain hyväksytyistä hakemuksista, sillä myönnetyt tuet on julkista tietoa. Mikäli organisaatiollanne on käytössä Hakosalon Yritys- ja Palveluhakemisto, laitetaan tässä yhteydessä luotaviin kortteihin hakemistonäkyvyys oletuksena ei. Yritysluettelon kautta voi tarkastella yrityksiä, joilta löytyy jo tukihakemus-aktiviteetti tai vastaavasti yrityksiä, joilta hakemusta ei vielä löydy. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi yrittäjiä kontaktoidessa. Pyrimme tekemään nämä työt kesän aikana. Mikäli teillä heräsi asiasta kysymyksiä, ottakaa yhteyttä Helpdeskiimme.
23.6. julkaistava päivitys tuo mukanaan hetkellisiä haasteita uutiskirjeiden tekijöille, sillä aiemmin uutiskirjeeseen tehdyt tyylimuokkaukset "nollautuvat". Jos siis haluat lähettää jonkun aiemmin tekemäsi uutiskirjeen uudestaan tai käyttää sitä pohjana uudelle uutiskirjeelle, kannattaa uutiskirjeen tyylit käydä tarkasti läpi ja tallentaa se uudelleen. Asiakkaiden sähköposteissa jo oleviin uutiskirjeisiin päivitys ei vaikuta. Tässä päivityksessä vaihdoimme uutiskirjeen tekstikappaleen editorin uuteen, sillä käytössä on tullut ilmi nykyisen editorin sisältävän useita mm. Outlook-näkyvyyteen, muotoiluun / muotoilun poistoon ja tasaukseen liittyviä ongelmia.  Päivityksen sisältö   Termimuutoksia uutiskirjeen ylläpitonäkymään Kaksi tapaa poistaa muotoilu Outlook-ystävällinen otsikko Juliste-sisältöelementti muuttuu "Nostoksi" Painikkeeseen tulleet muutokset Uutiskirjeen yksittäisen osion taustaväri  Varoitusikkuna kopioidessa tyylejä kaikkiin vastaaviin sisältöelementteihin Vasemman laidan muokkaustoiminnot skrollautuvat näytön mukana myös pitkässä uutiskirjeessä Useamman uutiskirjeen tilaus samalta lomakkeelta Katso myös: Tärkeää tietoa uutiskirjeen ylläpitäjille tiistaina 23.6. tehtävästä päivityksestä Uutiskirjeen tekniseen lähetykseen on tulossa muutoksia ensi viikolla - "Behalf of" teksti on mahdollista saada pois Termimuutoksia uutiskirjeen ylläpitonäkymään Muutimme osaa uutiskirjeen ylläpidossa näkyvistä termeistä. Vasemman laidan asetuksissa ei puhuta enää komponenteista, vaan sisällöstä. Sen lisäksi sisältöelementti "Kappale" on muutettu muotoon "Tekstikappale" ja "Juliste" on muutettu sisältöelementiksi "Nosto" osan sen ominaisuuksista poistuttua käytöstä.   Kaksi tapaa poistaa muotoilu Ensimmäinen tapa poistaa muotoilu on käyttää editorin omaa muotoilun poistoon tarkoitettua painiketta. Muotoilun poisto poistaa tekstistä ne muutokset, jotka on tehty editorilla. Toinen tapa on käyttää muotoilun poistoon tarkoitettua kenttää, joka poistaa liitettävästä tekstistä kaikki muotoilut. Jälkimmäistä vaihtoehtoa kannattaa käyttää silloin, kun tuot sisältöä uutiskirjeeseen esim. nettisivuilta tai Wordista. Jatkossa myös tämä toiminto on tarkoitus sisällyttää osaksi editoria niin, että tekstilaatikko avautuu automaattisesti sisältöä liitettäessä. Muotoilun poisto -toiminto editorissa Poista editorissa tehty muotoilu painikkeella, jossa A-kirjaimen päällä on vinoviiva. Muotoilun poisto liitettävästä tekstistä Alla näkyvä kenttä löytyy tekstikappaleesta editorin alta. Syötä esim. nettisivuilta tuotava teksti kenttään ja liitä se sen jälkeen editoriin. Outlook-ystävällinen otsikko Otsikko-sisältöelementtiä on vaivannut joissain Outlook-versioissa elementtiä ympäröivä musta kehys. Korjasimme ongelman tähän päivitykseen ja jatkossa myös Outlook näyttää otsikon ilman ylimääräisiä kehyksiä. Samalla poistimme otsikon alle automaattisesti tulevan hiusviivan. Jatkossa vastaavanlaisen hiusviivan saa raahamalla otsikon alle elementin "Vaakaviiva". Juliste-sisältöelementti muuttuu "nostoksi" Julisteen tilalla on nyt elementti "Nosto". Nostolle voi antaa kaksi riviä tekstiä sekä taustavärin.   Painikkeeseen tulleet muutokset Jatkossa voit antaa painikkeelle marginaalitiedon (aiemmin oli vain sisennysmahdollisuus). Korjasimme myös taustaväriin liittyvän Outlook-ongelman, eli nyt taustaväri näkyy myös sisennyksen kohdalla. Uutiskirjeen yksittäisen osion taustaväri  Uutiskirjeen oikeasta laidasta osiotietoa klikkaamalla on osiolle voinut antaa taustavärin. Taustaväri on kuitenkin näkynyt vain muokkaustilassa. Olemme korjanneet ongelman ja taustaväri toimii nyt myös varsinaisissa lähetyksissä. Varoitusikkuna kopioidessa tyylejä kaikkiin vastaaviin sisältöelementteihin Uutiskirjeen editoinnista löytyy toiminto ”Aseta tyylit kaikkiin tämän tyypin sisältöihin”. Toiminnon avulla voit esimerkiksi tehdä muutoksen ensin yhteen otsikkoon ja ajaa sen jälkeen tyylit kaikkiin vastaaviin sisältöelementteihin. Olemme saaneet palautetta siitä, että painiketta on klikattu välillä vahingossa, jonka jälkeen tyylit on tahattomasti ajettu ja uutiskirjeen automaattitallennus on tallentanut ne. Toimintoon on nyt lisätty varmistus, joka pyytää käyttäjää vielä vahvistamaan toimenpiteen. Vasemman laidan muokkaustoiminnot skrollautuvat näytön mukana myös pitkässä uutiskirjeessä Pitkissä uutiskirjeissä on ollut riesana vasemman laidan muokkaustoiminnot, jotka eivät enää tietyn pisteen jälkeen skrollaudu uutiskirjeen mukana. Korjasimme ongelman tähän päivitykseen. Useamman uutiskirjeen tilaus samalta lomakkeelta Uutiskirjeen tilauslomakkeelta voi tilata samalla kertaa kaikki julkisesti tilattavissa olevat uutiskirjeet. Linkki tilauslomakkeelle löytyy uutiskirjeryhmän asetuksista oikean laidan palstasta. Näkymä on sama, johon käyttäjä viedään hänen klikatessa uutiskirjeen lopussa olevaa uutiskirjetilausten peruutus-/hallintalinkkiä.
Huomio! Päivitys siirretty tiistaille 23.6. iltapäivään (alkuperäinen ajankohta oli maanantaina 22.6. illalla). Hakosalon uutiskirjeosioon on tulossa päivitys, joka korjaa mm. Outlookissa uutiskirjeen ulkoasussa esiintyneitä ongelmia sekä tekstin muotoilua / muotoilun poistoa koskevia haasteita. Päivitykseen liittyy myös yksi suuri muutos; uutiskirjeessä käytetty tekstieditori on vaihdettu kokonaan uuteen. Tästä johtuen uutiskirjeiden muotoilut nollautuvat illalla päivityksen yhteydessä. Muutos ei vaikuta asiakkaiden sähköposteissa jo oleviin uutiskirjeisiin, mutta mikäli haluat lähettää saman uutiskirjeen uudestaan, tulee uutiskirjeen ulkoasu tarkistaa ennen lähetystä. Välitäthän tietoa asiasta myös oman organisaatiosi muille uutiskirjeiden ylläpitäjille. Pahoittelemme päivityksestä aiheutuvaa haittaa. Huomio! Tällä viikolla tulemme julkaisemaan myös toisen päivityksen, jonka myötä uutiskirjeen tekniseksi lähettäjäksi on mahdollista vaihtaa organisaationne verkkotunnus. Muutoksen jälkeen uutiskirjeet eivät enää ohjaudu niin helposti esimerkiksi tarjousten tai roskapostien puolelle ja niistä poistuvat "behalf of" / "lähetetty verkkotunnuksen X kautta" -tekstit. Ystävällisin terveisin, Hakosalon kehitystiimi
Kyselytyökalun kokonaisuudistus aloitettiin kesäkuussa. Uudistuksen myötä vanha hSurvey-palvelu jää historiaan ja kyselyt luodaan suoraan Hakosalossa.   Asiakastyytyväisyyden kartoittaminen on tärkeä osa tämän päivän asiakasneuvonnassa ja kysely kilahtaakin sähköpostiin niin optikkokäynnin kuin pankkiasioinninkin jälkeen. Viime aikoina erityisesti suositteluasteen kysyminen on tullut entistä suositummaksi. Suositteluaste, eli NPS-luku (Net Promoter Score) mittaa nimensä mukaisesti sitä, kuinka suurella todennäköisyydellä asiakkaanne suosittelisivat teidän palveluitanne asteikolla 1-10. Vastausten perusteella asiakkaat jaetaan suosittelijoihin (vastanneet 9-10), passiivisiin (vastanneet 7-8) ja arvostelijoihin (vastanneet 0-6). Vastausten perusteella lasketaan tietyllä laskukaavalla suositteluaste. Uudistuksen myötä Hakosalon kyselytyökalu tukee NPS-luvun mittaamista. Tuomme palveluun myös käyttöä helpottavan kysymyspankin, jonne voitte tallentaa usein käytetyt kysymykset vastausvaihtoehtoineen. Näin uuden kyselyn luominen on helppoa ja nopeaa. Myös kyselyiden kopioiminen on mahdollista. Tämän lisäksi olemme mahdollistamassa niin sanotun universaalin kysymyksen, eli käytännössä samaa kysymystä voi käyttää useassa eri kyselyssä ja tarkastella vastauksia kaikista yhteensä. Monet asiakkaamme tekevät erilaiset kyselyt esimerkiksi yrittäjille ja alkaville yrittäjille ja toisinaan olisi hyvä saada tarkasteltua tiettyjen kysymysten vastauksia yhteisesti. Universaali kysymys voi olla esimerkiksi aiemmin mainittu NPS-kysymys tai kysymys yleisesti tyytyväisyydestä palveluunne tai tilojenne toimivuudesta tms. Vastauksia voidaan tarkastella koottuna tai vaihtoehtoisesti kyselyittäin. Kyselyiden tulosten analysointiin on kiinnitetty huomiota. Yhdistämme vanhan hSurveyn arvostetut ominaisuudet ja tuomme ne Hakosalon puolelle modernisoituina. Kyselytyökalu saa Hakosalossa niin sanotun dashboard-näkymän, eli työpöydän, josta saa nopeasti kattavan kuvan tämänhetkisistä kyselyistä ja viimeisimmistä vastauksista. Kyselyiden vastauksia voi tarkastella kyselykohtaisesti mutta myös vastaajakohtaisesti. Vastaukset esitetään sekä luettelona että graafina. Koska asiakkaamme palvelevat omia asiakkaitaan kattavasti sekä suomeksi, ruotsiksi että englanniksi, olemme panostaneet kyselytyökalun uudessa versiossa kielistyksen huomiointiin entistä paremmin sekä kyselyn luonnissa että kyselyyn vastaamisessa. Tavoitteena on saada kyselyn vastaamiseen toiminto, jolla vastauslomake analysoi käytetyn selaimen kielen ja osaa sen perusteella avata oikean kielisen kyselylomakkeen. Toki kielivalikko jää tuttuun tapaan kyselyn yläreunaan. Kuten tiedämme, kyselyiden vastausprosentti on tyypillisesti 10-20 prosentin luokkaa. Vastausprosentin nostamiseksi mahdollistamme automatiikkaa, joka uudelleen lähettää kyselyn niille, jotka eivät siihen vielä ole vastanneet. Jatkokehityksessä tälle vuodelle on tulossa mahdollisuus lähettää kyselyt sähköpostin lisäksi tekstiviestitse. Kyselytyökalun uusi versio on käyttöönottovalmis elokuun lopulla. Yllä suunnittelukuva kyselytyökaluun tulevasta dashboard-näkymästä.    Mikäli organisaatiollanne ei ole vielä käytössä kyselytyökalua ja olette kiinnostuneita sen käyttöönottoon, ottakaa yhteyttä myyntijohtajaamme Tuomas Hautalaan, p. 040 510 1226 tai sähköpostitse tuomas.hautala@hakosalo.fi
Julkaisemme ensi viikolla päivityksen, joka parantaa uutiskirjeen läpimenoa vastaanottajan sähköpostin pääasialliseen postilaatikkoon. Muutos koskee uutiskirjeen teknistä lähettäjää. Vaikka uutiskirjeen lähetystilanteessa on voitu määritellä haluttu sähköpostiosoite uutiskirjeen lähettäjäksi, ovat kaikki uutiskirjeet lähteneet teknisesti verkkotunnuksesta asiakasuutiskirje.hakosalo.fi. Osa uutiskirjesovelluksista antaa ristiriidan huomatessaan ilmoituksen, kuten tekstin "lähettäjä ei ole välttämättä se, kuka väittää olevansa". Uutiskirjeissä näkyy myös lähettäjän yhteydessä teksti "lähetetty verkkotunnuksen asiakasuutiskirje.hakosalo.fi kautta" tai englanninkielinen "behalf of" -vastine. Ristiriita aiheuttaa toisinaan myös sen, että sähköpostiohjelma ohjaa viestin pääasiallisen postilaatikon sijaan esim. tarjouksien tai roskapostien puolelle. Uuden lähetystavan käyttöönotto vaatii toimenpiteitä asiakkailtamme. Otamme yhteyttä uutiskirjeasiakkaisiimme päivityksen julkaisun jälkeen. Lisätietoa aiheesta saat heinäkuusta alkaen helpdeskiltämme. Hakosalo Helpdesk helpdesk@hakosalo.fi Puh. 010 231 0560 Avoinna klo 8-16 (heinäkuussa klo 9-14)

Mistä lisätukea?

Lisäkysymyksissä käänny ensisijaisesti oman organisaatiosi Hakosalo-pääkäyttäjän puoleen. Pyydämme, että tukipyynnöt Hakosalo Helpdeskin suuntaan hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan keskitetysti yhden henkilön toimesta ja pääasiassa sähköpostitse. Tällä tavoin asiakaspalvelumme ei kuormitu samoista rinnakkaisista tukipyynnöistä ja pystymme palvelemaan kaikkia teitä asiakkaitamme mahdollisimman nopeasti!

Hakosalo Helpdesk
helpdesk@hakosalo.fi
Puh. 010 231 0560

 
Päivitetty 16.4.2020