Täältä löydät ohjeita yksinyrittäjien koronatukihakemusten käsittelyyn

Julkaistu 16.4.2020
 

Ohjeet rooleittain

Käytön aloittaminen - Hakosaloon kirjautuminen, käyttöä nopeuttavat etusivun widgetit, salasanan vaihto

Leevi Luonnos - Hakemusluonnosten tarkistus ja käsittelijöille siirtäminen

Kaija Käsittelijä - Hakemusluonnosten käsittely ja mahdollinen puolto

Pirjo Päättäjä - Käsiteltyjen hakemusten tarkistus ja hyväksyminen / hylkääminen / tarkennuksen vaatiminen

Pekka Pääkäyttäjä - Sopimusten vienti CSV-muodossa maksatukseen

Tiedotteet

Uusimmat tiedotteemme aiheesta löydät Ajankohtaista-widgetistä, jonka voit asettaa näkyviin myös HakosaloCRM-järjestelmän etusivulle (kirjautumisen jälkeen oikean alakulman Muokkaa etusivua -painikkeesta). 

Ajankohtaista

Työllisyyspalveluiden kehitys jatkui syys-lokakuussa. Tässä lyhyesti listaus tehdyistä uudistuksista. Työllisyyspalveluiden kehitys jatkuu aktiivisesti.  Pieniä virhekorjauksia Palkkatukilaskennan hienosäätöä Vastuuhenkilö näkyy nyt työnhakijan kortilla Muut tiedot -laatikossa Työnhakijan kortille uusi kenttä: Ammattiluokitus. Kenttä on automaattisesti käytössä kaikilla asiakkaillamme.  Työllisyyspalveluiden dashboardin hakulaatikon kautta voi hakea nyt työnhakijaa myös henkilötunnuksella Työnhakijan kortin palkkatuki-laatikko monipuolistui. Alla kuvakaappaus uusista toiminnoista. 
Syys-lokakuussa on saatu runsaasti uudistuksia sekä pieniä virhekorjauksia järjestelmään. Tässä lyhyesti listaus tehdyistä muutoksista. CRM:n tiimoilta on tulossa vielä kehityssprintti tämän vuoden aikana, jolloin uudistuksia jatketaan. CRM henkilöhaku: hakua korjattu (esim. nimi, jossa heittomerkki löytyy myös hakemalla ilman heittomerkkiä) sekä hakutuloksiin lisätty henkilön sähköpostiosoite. Virhe liitteen lisäämisessä aktiviteettiin on korjattu Yritysten henkilöt -luetteloon tuotu uusi valinta ”älä näytä ei-voimassaolevia henkilöitä”. Kohta on oletuksena valittu, joten jatkossa luettelossa näkyy vain henkilöt, joiden kortti on voimassa. Aktiviteettiluetteloon sarakevalinnaksi on tuotu ”muiden osallistuneiden lkm” -kenttä. Tämä kenttä on mahdollista olla käytössä tilaisuus-tyyppisillä aktiviteeteilla. Jatkossa kentän luvut voi poimia kätevästi aktiviteettiluettelosta.
Syyskuussa pitkäänjatkunut koodarirekrymme tuli päätökseen ja kuun puolivälissä kehitystiimissä aloitti uusi sovellussuunnittelija, Samu Peltola. Samun tunnelmista uudessa työssä voi lukea aiemmasta artikkelistamme. Syyskuuta kokonaisuudessaan väritti kahden ison projektin loppusuora: kyselytyökalun ja toimitilapalvelun uudistukset. Näiden lisäksi kehityksessä on edetty oppilaitospuolen ja työllisyyspalveluiden osalta. Kyselytyökalun osalta olemmekin jo aiemmin tiedottaneet, että aiemmin arvioitu aikataulu viivästyy. Syyskuussa saatiin valmiiksi ominaisuus uusien kyselyiden luomiseen sekä uudistettiin kyselyiden lähetystoiminto. Lähetystoiminnon uusiminen oli hyvä tehdä tässä samassa yhteydessä, sillä se parantaa toimintavarmuutta erityisesti suurissa kertalähetyksissä. Kyselytyökalussa saadaan jatkossa myös hyödynnettyä asiakkaan omaa domainia, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kyselyt lähtevät asiakkaiden omasta sähköpostiosoitteesta eikä lähettäjätiedoissa enää näy Hakosaloa. Työllisyyspalvelut sai runsaasti uusia ominaisuuksia kuluneen kuun aikana. Raportointiin lisättiin vielä siirtymien heatmap-raportti, josta näkee helposti, millaisia siirtymiä toimenpiteiden välillä on työnhakijoilla ollut. Olemme lisäksi viimeistelleet palkkatukiraporttia sekä sen laskentaa. Uuden työpaikan ilmoittamiseen on myös saatu uudet kentät osaamisluokitteluun, kentät ovat nyt vastaavat kuin työnhakijan kortilla.  Käyttäjien kannalta merkittävin uudistus on työnhakijan kortille tuotu status. Ominaisuus on ollut kaivattu, ja nyt työnhakijalle pääsee kirjaamaan statuksen, esimerkiksi työtön tai sairausloma. Ohjauspaneelin puolelle on tuotu mahdollisuus korvamerkitä toimenpiteitä, jotta ne näkyvät myös jatkopolkuvalikossa. Vastaavasti toimenpiteitä voi merkitä myös sellaisiksi, joita ei jatkopolkuvalikossa näy. Näin asiakkaamme saavat muokattua järjestelmää juuri heidän tarpeisiinsa. Ensimmäinen uusi toimitilapalvelu saadaan valmiiksi vielä tällä viikolla, ja aloitamme tämän tiimoilta seuraavaksi uuden toimitilapalvelun jo tilanneiden käyttöönoton graafisen ilmeen upotuksella ja kohteiden konversiolla. Myös oppilaitospuolen kokonaisuudistus eteni hyvää vauhtia syyskuussa. Valtaosa töistä ovat olleet sellaisia, jotka eivät suoranaisesti näy käyttäjälle. Työt ovat keskittyneet oppilaan tietojen tallennukseen ja niiden oikeaan sijaintiin tietokannassa. Syyskuun loppupuolella viides käsiparimme Samu pääsi tekemään ensimmäiset tikettinsä. Hänen toimestaan lisäsimme alkavan yrittäjän kortille tiedon maahanmuuttajataustaisuudesta, lisäksi on saatu korjattua muutamia termejä sekä virhetilanne liitteen lisäämisessä aktiviteettiin. Samu pääsi osallistumaan jo ensimmäisille koodikoulutunneilleen ja perehdytys jatkuu pääkoodarimme Jussin toimesta. Lokakuussa saamme oppilaan uuden kortin sekä ulkoisen lomakkeen valmiiksi. Myös uutiskirjeen kehitys on työlistalla, sekä uusien yritysten tuonnin rajapinnan parannukset. Kyselytyökalun tiimoilta kehitystyö jatkuu lokakuussa vastaussivuston luomisella sekä tulosten analytiikan rakentamisella.
Saimme syyskuun puolivälissä joukkoomme uuden koodarin, Samu Peltolan. Hän aloitti 15.9. sovellussuunnittelijana Hakosalon kehitystiimissä. Samu valmistui Tampereen ammattikorkeakoulusta tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi tänä kesänä ja onnistuimme nappaamaan hänet joukkoomme. Raumalaislähtöinen Samu on päässyt heti kiinni töihin pääarkkitehtimme Jussi Laitisen koodikoulun materiaaleihin perehtymällä.  "Opittavaa täällä käytetyistä teknologioista ja ohjelma-arkkitehtuureista on paljon, mutta samankaltaisia asioita on käytetty niin koulussa kuin omissa projekteissa, joten mahdollisuudet oppimiseen kyllä löytyy ja hyvät materiaalit on auttanut alkuun pääsemisessä. Monia asioita on vaikea oppia ilman kunnon ympäristöjä kuten laajat tietokannat ym. joita itsenäisesti ei noin vaan laiteta pystyyn, joten olen kiitollinen, että minulle on annettu mahdollisuus työskennellä ja oppia täällä", Samu kommentoi. Samun perehdyttämisestä vastaa Jussi yhdessä kehityspäällikkö Maija Pietilän kanssa. Samulta kysellessä tunnelmia uuden työpaikan tiimoilta, on vastausta mukava lukea:  "Arvostan, että työsuhdetta on ajateltu pitkällä tähtäimellä ja ajateltu työntekijää sijoituksena eikä vain työvälineenä. Työympäristö ja työkaverit on ollut positiivinen yllätys ja toivon, että opin nopeasti, jotta pääsen mukaan rutiiniin ja antamaan oman panokseni Hakosalon kehittämiseen." Koko Hakosalon väki toivottaa Samun lämpimästi tervetulleeksi!
Alkavan yrittäjän kortille on tuotu uutena kenttänä maahanmuuttajataustaisuus. Olemme saaneet jonkin verran pyyntöjä tämän tiedon kirjaamisen helpottamiseksi, joten toimme kentän keskitetysti kaikille organisaatioille. Kenttä löytyy alkavan yrittäjän perustietojen alaosasta. Tulemme jatkossa ottamaan kentän huomioon myös raportoinnissa. 

Mistä lisätukea?

Lisäkysymyksissä käänny ensisijaisesti oman organisaatiosi Hakosalo-pääkäyttäjän puoleen. Pyydämme, että tukipyynnöt Hakosalo Helpdeskin suuntaan hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan keskitetysti yhden henkilön toimesta ja pääasiassa sähköpostitse. Tällä tavoin asiakaspalvelumme ei kuormitu samoista rinnakkaisista tukipyynnöistä ja pystymme palvelemaan kaikkia teitä asiakkaitamme mahdollisimman nopeasti!

Hakosalo Helpdesk
helpdesk@hakosalo.fi
Puh. 010 231 0560

 
Päivitetty 16.4.2020